Öka din livskraft och glädje!

Allt vi gör, tänker, äter, dricker, hur vi andas, vad vi omger oss med, vilka relationer vi har i våra liv, allt det påverkar oss. Allt det är små pusselbitar som bit för bit bildar en helhet, bildar oss och skapar den grund som vår livskraft och glädje vilar på.

Hur då? 

Jo, alla dem bitarna kan vi betrakta som information som vi matar oss själva med. Tänker vi fler negativa tankar än positiva skapar vi oss ett negativt inre klimat, det sänker vår kraft och inte gör det oss gladare direkt, eller hur? Äter vi mat som inte är bra för oss, mat som inte innehåller den näring vi behöver så sänker vi vår livskraft. 

Här ska du få åtta tips på hur du kan öka din livskraft och glädje. 

  1. Ät bra mat!

Matsmältningsprocessen är en oerhört energikrävande process som är beroende av många olika faktorer för att den ska fungera optimalt, inte minst psykologiska sådana. Att äta bra mat är viktigt för vår energinivå, för vår kropp och för vår hjärna. I tarmarna bildas 95 % av vårt lyckohormon, serotonin. Tänk då vad en irriterad mage kan göra för vår förmåga att känna glädje, livskraft och lycka!

Vad är då bra mat? Bra mat är ren mat (ekologisk), så lite processad som möjligt och varierande. Ät efter säsong så att den mat du äter är så ”äkta” som möjligt och inte framställd på konstgjord väg. Mat är information och kroppen kommer alltid att svara på den information som du matar den med. 

2. Vatten

Vatten är liv! Många, alldeles för många av oss dricker alldeles för lite vatten! Våra kroppar består till stor del av vatten. För att våra organ ska fungera optimalt kan dem inte vara uttorkade! Vi blir lätt slöa och trötta när vi har för lite vatten i kroppen. Vårt energiflöde stoppas upp och det uppstår stagnationer i kroppen. Om vi inte har ett flöde saktar vår ämnesomsättning ner. Vårt immunförsvar försvagas. Lymfan får ingen bra skjuts i genom kroppen, toxiner kan inte komma ut, ja,  allt stannar upp och stannar det upp så är det lätt för ovälkomna gäster att ta sig in. Infektioner, inflammationer, parasiter kan börja härja i kroppen och då tappar du livskraft med raketfart.

  3. Andning

Andningen ÄR din livskraft. Utan rätt syresättning av kroppen tappar du energi fort och känner dig orkeslös och trött. Dina organ, dina celler behöver syre. När du är stressad stryper du ofta din andning, genom att andas ytligt och snabbt. Hela din biokemiska balans i kroppen rubbas på så sätt. Genom att praktisera djupandning varje dag kan du vecka nervbanor i kroppen dom du inte viste fanns! Hela din kropp och din energi får då ett flöde som gör dig starkare, friskare och mer glädjefylld! Syre är vitalitet, syre är liv och kraft! 

4. Sömn och återhämtning 

Sömnen är en viktig återhämntningsfaktor och en stor del av vårt liv! En hel tredjedel av våra liv sover vi bort! När du inte sover så mycket som du behöver motarbetar du din melatoninproduktion. Melatoninet är ditt sömnhormon. Risken för att drabbas av allvarlig sjukdom ökar om melatoninet undertrycks. Om du tillexempel får för lite sömn påverkas dina blodkärl negativt. Dem åldras i snabbare utsträckning och du ökar på så sätt risken för att drabbas av hjärtinfarkt. Sömnen är viktig för många fysiska och psykiska processer. Inte minst för vår hjärna och för vår förmåga att känna just livskraft och glädje!

  5. Tankar

Här finns det hur mycket som helst att säga. Våra tankar skapar vår verklighet och utgör ramen i vilken vårt liv pågår. Tankar påverkar dig på cellnivå! Tänker du positivt hjälper du kroppen producera ”måbra” hormoner som i sin tur påverkar din kropp i allra högsta grad! Dina tankar portioneras ut i din kropp varje dag. Genom dina tankar skapar och omskapar du din verklighet hela tiden! Visste du att ditt hjärta har hjärnceller? Och att dina kroppsminnen kommer ur dina tankar?! Genom dina tankar kan du SKAPA din kraft och glädje, oavsett vad livet bjuder på!

  6. Tacksamhet

Mer och mer forskning bevisar ständigt tacksamhetens kraft! Tacksamhet ökar din mentala styrka, ökar dina positiva tankar, stärker ditt immunförsvar, minskar smärta och det finns till och med studier som visar att tacksamma människor sover bättre! Du har all anledning att vara tacksam! Tacksamhet är den vackraste formen av lycka. Öva varje dag på att känna dig mer tacksam och du kommer uppnå häpnadsväckande resultat fysiskt, psykiskt och själsligt. Tacksamhet föder livskraft och glädje!

  7. Disciplin 

Dem flesta av oss misslyckas med att uppnå en hållbar förändring för att dem saknar disciplin. Genom att hålla fokus på ditt mål tillräckligt länge kan du uppnå en hållbar förändring. Efter en månad övergår den nya förändringen till en vana. Hur behåller man fokus då? Visualisera! Se ditt mål framför dig! Hur känns det när du uppnått det du önskar? Var är du då? Vem är du då? Lev dig in i det! Lek i tanken, precis som ett barn gör! Det hjälper dig att fokusera din energi, föser dig framåt och ger dig en positiv grund att stå på! Disciplin hjälper dig att bibehålla din livskraft och glädje!

  8. Kärlek 

Vi blir till i våra relationer. Vi anpassar och anpassas efter den omgivning vi har. Vi behöver beröring, närhet, utbyte och stimulans, fysiskt, psykiskt och själsligt. Att ha goda relationer ökar vår livskraft och vitalitet. Alla relationer har sin uppgift, sin mening. Var tacksam för dem du har omkring dig och älska dig själv och dina medmänniskor tillräckligt för att veta när det också är dags att avsluta eller släppa en relation. Vårda dina relationer. Vi behöver varandra! Och inte minst älska dig själv. För hur kan du ge kärlek till andra om du inte kan ge den till dig själv? Kärlek är den största av alla krafter!

Vill du ha hjälp i att uppnå en hållbar förändring? En förändring som ökar din livskraft och glädje? Tveka inte, hör av dig! 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *